Barcelona Cultura

'El disseny és una força per a qualsevol mena de canvi'. Entrevistem a Anja Lapatsch i Annika Unger

Entrevistem a les figures clau de “Pure Gold”: Anja Lapatsch i Annika Unger, que també van dirigir el "Taller Upcycable", juntament amb Axel Kufus. Les dues dues fundadores de Studio Lapatsch|Unger ofereixen una perspectiva única del disseny en combinar metodologies basades en la recerca amb una passió per l'exploració transcultural. A través dels seus esforços col·lectius, mostren capes de coneixement i artesania amb narratives contemporànies que ressonen en contextos històrics, ecològics i culturals.

Anja Lapatsch i Annika Unger van cofundar el Studio Lapatsch|Unger a Berlín en 2017. Comparteixen una passió per les recerques interculturals i un enfocament de recerca únic, amb l'objectiu de crear narratives contemporànies dins de contextos històrics, ecològics i culturals. Utilitzant el disseny com a eina narrativa, la seva pràctica integra teoria, treball de camp i recerca material. Compaginen el treball acadèmic amb el d'estudi, participant en projectes de recerca, exposicions i tallers de disseny a escala internacional. Totes dues són associades artístiques de l'Institut de Disseny de Productes i Processos de la Universitat de les Arts de Berlín.

De quina manera l'exposició i el taller “PURE GOLD” s'ajusten a la promoció de pràctiques de disseny sostenible i d'implicar la comunitat local?

Estem envoltats per un magatzem antropogènic de més de 50 milions de tones de material, que proporciona importants recursos per a les generacions futures. L'atractiu d'aplicar una mentalitat així a aquest ombrívol desenvolupament, i la satisfacció de saber que després de tot pot haver-hi una solució per a aquesta problemàtica, aporta una sensació d'esperança llargament esperada. La idea que existeix un camí -un procés que ens farà avançar mitjançant l'aprofitament dels residus- és el que ens uneix als dissenyadors de l'exposició "Pure Gold", així com als nombrosos participants en els tallers que vam tenir el plaer de conèixer.

El disseny per si sol no pot canviar ni salvar el món -això és sempre una utopia i poc realista-, però pot ser una part fonamental d'un esforç d'equip, i tots els esforços en aquest punt han de ser esforços d'equip per a canviar l'statu quo. Pel que fa a l'emergència climàtica, el disseny pot assumir molts papers diferents. És com un pop que té diferents tentacles i pot tocar diversos punts de pressió en els ecosistemes que conformen les nostres vides. Una forma en què els dissenyadors poden contribuir a frenar el canvi climàtic és dissenyant productes que se centrin en el upcycling, la reutilització i l'aprofitament de residus en lloc de materials verges, en lloc d'utilitzar materials que contribueixin a contaminar el planeta.

Anja, com influeix la teva experiència en recerques interculturals en la teva perspectiva sobre la reutilització i transformació de materials de rebuig en el disseny?

Si tens pols i cervell, no pots ser conscient de l'emergència climàtica sense sentir-te preocupat i temptat a fer tot el possible. El disseny és una força per a qualsevol mena de canvi que hagi de produir-se. És una força per a narrar històries, per a canviar el comportament de la gent, per a replantejar problemes, per a canviar productes de manera que s'ajustin millor a les necessitats.

Les inundacions, per exemple, existeixen des de fa segles i pot ser que ara siguin més freqüents, però les ciutats i regions de tot el món fa molt temps que s'enfronten a elles. Com a dissenyadors, hem de fixar-nos en com la gent s'ha enfrontat a catàstrofes naturals en el passat per a preparar-nos per a un futur en el qual aquests fenòmens seran cada vegada més freqüents. Quan t'enfrontes a una catàstrofe, sol ser una catàstrofe que ocorre a prop, així que pots aprendre molt de com es funcionen les coses als voltants. Així que és possible que ja tinguis algunes estructures que hagis de reaprendre o aprofundir.

Annika, pots parlar-nos de la importància de narrar per a transmetre el relat que hi ha darrere de la creació d'objectes de disseny a partir de materials reciclats?

Les narracions permeten aclarir l'origen i la trajectòria dels materials. Quan els dissenyadors narren les històries dels materials reciclats -com d'on procedeixen, per a què van servir en el seu moment i com es van transformar- creen una connexió més profunda entre l'objecte i l'espectador. Aquestes històries poden ressaltar el valor i la importància dels materials utilitzats i conscienciar sobre la sostenibilitat.

Sovint, els materials i tècniques utilitzats en la creació d'objectes de disseny a partir de materials reciclats estan vinculats a entorns culturals o socials específics. Les històries poden mostrar aquestes connexions i destacar el significat cultural i les implicacions socials dels materials utilitzats. Així es fomenta una comprensió i apreciació més profundes de l'objecte de disseny. Contar històries té el poder d'emocionar a la gent. Aquesta connexió emocional pot ajudar a veure l'objecte no sols com un element funcional o estètic, sinó també a transmetre el seu significat, valor i influència.

 

 

Ajuntament de Barcelona